Tips

Op deze pagina delen we graag tips en tricks met u. Punten waar wij tegenaan lopen en waarvan wij denken dat u hiermee extra punten zou kunnen scoren, vindt u hier! Heeft u zelf een tip? Laat het ons Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De tips

 

1. Zorg ervoor dat u rond de tafel zit voordat een aanbesteding start. U kunt dan invloed uitoefenen op de wijze waarop een behoefte 
    in de markt gezet wordt. Dus denk na waar en hoe u in contact kunt komen met aanbestedende diensten.
    Sleutelpersonen zijn inkoop- en budgethouders.

 

2. Alleen wat op papier staat telt. Ga er dus niet van uit dat een aanbestedende dienst u begrijpt of zaken zelf invult. Doe ook 
    geen aannames, maar vraag altijd om verheldering.

 

3. Een aanbestedende dienst moet binnen een aanbesteding proberen maatschappelijke waarde te creĆ«ren. Denk erover
    na hoe u dit in uw onderneming vorm kunt geven. Dan scoort u beter bij een inschrijving.

 

4. Een aanbestedende dienst mag geen eisen meer stellen aan uw omzet. Dit maakt het makkelijker om mee te dingen.
    Verder kunt u ook leunen op derden. U bent dus niet snel te klein, ook al denkt u misschien van wel.

 

5. Een aanbestedende dienst vraagt om kerncompetenties. De kerncompetenties moeten toezien op de opdracht. 
    De opdrachtwaarde die men eventueel eist mag nooit hoger zijn dan 60% van de waarde van de opdracht.

 

6. Er mag niet meer worden gegund op laagste prijs, tenzij de aanbestedende dienst dit motiveert. Het is niet toegestaan
    om kwalitatieve criteria te hanteren die niet leiden tot onderscheid, waardoor het uiteindelijk toch op laagste prijs wordt
    gegund.

 

7. Een aanbestedende dienst moet aanbestedingen toegankelijk maken voor het MKB door opdrachten niet onnodig te clusteren, 
    maar door aan te besteden in percelen. Indien men toch clustert en geen percelen maakt dan moet men dit motiveren.

 

8. Inkoopvoorwaarden moeten proportioneel zijn. Dus geen onbeperkte aansprakelijkheid, deze moet in verhouding staan
    tot de waarde van de opdracht.

 

9. Ook onder de drempelwaarde moet er volgens de beginselen van objectiviteit, transparantie, proportionaliteit en gelijkheid
    worden ingekocht. Maak bekend bij aanbestedende diensten dat u een offerte wenst in te dienen indien zich op uw terrein
    een behoefte voor doet. Men kan dan moeilijker om u heen.

 

10. Inschrijven is geen proefwerk! Doe alleen mee als u de opdracht echt wilt winnen en als u gaat voor de allerbeste inschrijving.

 

11. Iedere fase biedt kansen om zich als inschrijver te profileren. Benut deze kansen. Hanteer een interne planning, begin
      tijdig en zet verschillende competenties in die vanuit verschillende invalshoeken de offerte aanvraag benaderen en hun
      bijdrage leveren.

 

 

 

2014 | Winnend inschrijven
Powered by Pro 10
Disclaimer
Algemene voorwaarden
Daendelstraat 57
2595 XT Den Haag
070 381 97 24
info@winnendinschrijven.nl

KVK NR. 27291285
BTW: NL 820.255.841.B01